Herfst 2008 las ik in het Parool dat The National Gallery The Hoerengracht van Edward en Nancy Kienholz naar Londen zou halen. Londen! Dan was het al bijna in Amsterdam! In 2002 maakte ik in het Amsterdams Historisch Museum een grote tentoonstelling over de geschiedenis van de prostitutie in Amsterdam. Ik had toen nog even gecorrespondeerd met Nancy Kienholz over de mogelijkheid om The Hoerengracht hierheen te halen, maar op dat moment was dat een te kostbare onderneming. In samenwerking met The National Gallery zou het misschien wel gaan lukken.
Nancy Kienholz en Lisa Jann van L.A .Louver Gallery in Venice, vlak bij Los Angeles, de eigenaar van het werk, kwamen naar Amsterdam. We keken of het enorme kunstwerk (zo’n 4 bij 14 meter) wel echt zou passen. Met Lisa en Nancy gingen we Amsterdam in om te kijken wat er veranderd was sinds Ed en Nancy midden jaren tachtig The Hoerengracht maakten in hun Berlijnse atelier. Nancy verbaasde zich over de betegelde peeskamers en over de modeontwerpers achter de vroegere bordeelramen. ‘What is Amsterdam doing with it’s Red Light District?’ We dineerden met Ad Petersen, vroegere conservator van het Stedelijk en vriend van de Kienholzen met Onno Hooymeijer, een Amsterdamse kunstenaar die Ed en Nancy hielp met het verzamelen van spullen voor The Hoerengracht.
Voor The National Gallery was samenwerking met een museum in de stad die de inspiratie was geweest voor het werk aanlokkelijk. Colin Wiggins en ik schreven essays voor de catalogus. Nancy kwam nog een keer naar Amsterdam voor opnamen voor een documentaire over wat er nu gaande is op de Wallen.
Voor het Amsterdams Historisch Museum is het erg interessant om juist nu The Hoerengracht naar Amsterdam te halen. ‘Handen af van de Wallen’ staat op veel posters die achter de ramen van bordelen en cafés hangen. De gemeente is het project 1012 begonnen. Al vaker hebben de bestuurders van Amsterdam geprobeerd om prostitutie aan te pakken of te verplaatsen. Maar nog nooit eerder kwamen kunstenaars daarvoor in de plaats. Daar zal het onder andere over gaan op de bovenverdieping van de tentoonstelling.